Bostadsvärden Sigtunahem beslöt för flera år sedan att övergå till öppet nät i alla sina fastigheter för bredband, TV och telefoni.
De flesta fastigheterna är byggda på 60- och 70-talet och har varit anslutna till kabel-tv och vanligt telefonnät med kopparkabel.

Fastigheten där jag bor är ansluten till omvärlden med fiber. Det gäller TV, bredband och telefon. Telefonen är ansluten med så kallad IP-telefoni vilket innebär att det inte finns några kopparledningar för fast telefoni.
När jag flyttade in för cirka 7 år sedan fick jag ingen information om detta. Så när jag skulle flytta min telefon till den nya bostaden så upptäckte jag detta först efter inflyttningen. Det tog sedan två veckor innan min telefon fungerade.

För drygt ett år sedan meddelade bostadsbolaget att man skulle byta distributionssätt av TV, bredband och telefon. Informationen som skickades ut var anpassad för lägenheter som var anslutna med kabel-TV, fast telefonkabel samt särskild kabel för bredband. Bland annat skulle ett skåp monteras , förmodligen i hallen, och kablar skulle dras till två uttag (tv och bredband) i vardagsrummet. Samma information kom till mig i våras. Corona-pandemin satte då stopp för installationen i min lägenhet på grund av att jag tillhörde riskgrupp. I augusti i år fick jag(vi) samma meddelande att skiftet till Öppet Nät skulle ske den 28/9. Montörer från installatören dök upp cirka två veckor innan för att göra hårdvaruinstallation.
Men:
Då först fick jag reda på att man bara skulle installera TV och bredband.
När jag försökte få reda på varför telefonen inte skulle installera och inte fick något svar så blev det ingen installation gjord. Den första oktober gjordes ett nytt försök att installera router och telefon men misslyckades. Routern och dess 220V:s nätadapter fick inte plats i avsett utrymme.
Efter samtal med teleoperatören skickade dom en ny telefonadapter. Men det gav ju inte större utrymme för router och nätadapter. Det hela slutade med att jag fick placera routern ute i rummet. Det jobbet hjälpte mig min dotter och hennes sambo med.
Så nu, 14 dagar efter avsett datum, har jag fungerande telefon.

Den 22/9 såg jag att bostadsvärden sökte folk med IT-kompetens. Det tycker jag hyresvärden skulle gjort innan man gjorde upphandlingen av installation av öppet nät.